Пранаяма

Пранаяма

Пранаяма – Овладейте дишането, за да получите достъп до вашата жизнена сила

В Хатха Йога Прадипика посочва, че пранаяма трябва да се практикува под инструкциите на гуру. Това не е изненадващо, тъй като е очевидно средство за влияние върху жизнената сила, която се намира в рамките на индивида и около него. Това е сила, която може да ни позволи да преминем отвъд нормалните граници. Китайците наричат тази жизнена сила Чи, а японците Ки, но в Йога и Аюрведа тя се нарича Прана.

Прана, жизнената сила

Гьорг Форещайн посочва в своята енциклопедия, че в светски контекст Прана означава въздух, но често се смята, че Прана, като основна концепция за йога практика е нещо много повече. Когато Прана не е балансирана вие сте изправени пред физиологични и психологически смущения, които често водят до заболявания и болести. Това е от съществено значение не само за качеството ви на живот, но и за вашето оцеляване. Без него вие няма да живеете.

Екнат Исваран заявява: „Прана е много по-основно нещо от всички жизненоважни функции и не е физическа. Когато тя присъства сърцето бие, белите дробове дишат, мозъкът може да интерпретира сигналите и да преобразува решенията в действия. Когато Прана отсъства, жизненоважните органи могат да останат незасегнати, но животът го няма или казано с други думи, преди е имало един жив човек, а сега само едно тяло.

Според философията на йога ние хората се състоим от 5 тела или обвивки, които представляват различните аспекти на човешкото съществуване. Първото е Анамая или физическото тяло, което се състои от материалното тяло и храната, която ядем. Пранамая, жизнената енергия се състои от Прана. Маномая, менталното тяло се състои от емоции, мисли, чувства и спомени. Вигнянамая, интелектуалното тяло е нашата мъдрост и интелигентност. Анандамая, общата радост е състояние на перфектен баланс на всички останали обвивки. Пранаяма оказва влияние върху пранаяма тялото и върху всички останали обвивки.

В тялото Прана служи на определени функции. За да се илюстрира как действа Прана в тялото то трябва да се раздели на 5 съставни части (Прана означава пет). Наименованията на тези съставни части съответстват на телесните функции, които те поддържат.

Удана – ваю - съответства на главата и шията и отговаря за сетивните рецептори. Играе важна роля за активиране и хармонизиране на крайниците.

Прана – ваю – съответства на гръдната област и е свързана със сърцето и дихателните органи. Тя е силата посредством която въздуха се изсмуква вътре.

Самана – ваю – оказва влияние върху централната част на тялото и функцията на храносмилането. Тя е отговорна за трансформацията.

Апана – ваю – долната част на корема и отделителната система. Това е силата, която изхвърля дъхът.

Ваяна – ваю – отговорна е за разпределението на енергията на всички части на тялото. Действа като резервна сила за всичко останали подразделения.

Всички съставни части на Прана са необходими, но за да функционират нормално те трябва да бъдат в оптимални пропорции. Така например, ако има изобилие от Апана – ваю няма достатъчно място за останалите 4 съставни елемента.

Пранаяма

Практиките Праняма имат за цел да премахнат блокажи, които се намират в Пранаяма тялото и по този начин да увеличат усвояването и задържането на Праната вътре в човека. След това жизнената сила тече свободно из тялото, посредством мрежа от канали, наречени Нади и се трансформира в седем основни центрове по протежението на гръбначния стълб, които се наричат Чакри. Практките Праняма действат като един своеобразен контакт в електрическата система, който променя силата на подадения ток.

Хатха Йога Прадипика казва, че когато дишането се скита и умът се скита и когато успокоим дишането, успокояваме и умът си. Патанджали посочва, че Пранаяма унищожава завесата, която скрива светлината. Някои си мислят, че просто трябва да направят няколко основни дихателни упражнения, за да се възползват от предимствата на Пранаяма. Това обаче не е точно така. Дишането не е достатъчно, защото при Пранаяма връзката с ума е от съществено значение.

Прана не може да се контролира, но по време на Пранаяма вие се опитвате да създадете благоприятни условия, чрез които Прана да влиза в тялото. Дъхът и дишането се използват, като средството което въвежда Прана в тялото и я контролира, посредством различни средства и методи. Свободният поток от Прана в тялото отваря вратите на духовното убежище за хората, които търсят по-големи измерения на духовни преживявания.

Раздели на дишането и съотношения

За целите на една Пранаяма сесия, дишането се разделя на Пурака (вдишване), Рекака (издишване), Антах кумбхака (задържане на дъха след вдишване) и Бахиа кумбхака (задържане след издишане). Съотношенията са пропорциите на различните части на дишането. Когато всички съставни часто на дишането са в еднакви съотношения вие използвате съотношението Сама врити, а когато отделните части на дишането са с различно времетраене вие използвате съотношение Висама врити. Може да използвате тези съотношения, когато се практикувате Асана и когато се подготвяте за Пранаяма.

Ръка броене до 12Трудно е да се измери продължителността на дишането и още по-трудно е то да се запази постоянно. Използването на метроном може да ви помогне. Броят на вдишванията може да бъде броен посредством 12 специални точки на дланта на ръката. Можете да видите точките на следната илюстрация.

Тъй като точките на ръката са 12 една Пранаяма сесия трябва да има продължителност от поне 12 вдишвания. Като една добре подготвена йога сесия Пранаяма трябва да включва подготовка, цел и понижение.

Психологичните и физиологични ефекти на Пранаяма варират в зависимост от човека, затова е важно да бъдете запознати с тази практика и нейните съотношения от някой компетентен учител. Обикновено по-дългото издишане е релаксиращо и задържането на въздуха при вдишване стимулира. След като задържате дъха, след издишане областта на корема става точка на фокусиране. Има си степени на важност при дишането, което включва вдишване, задържане и издишване. Затова първо трябва да установите добра практика на издишване, след това на вдишване и накрая задържането на дъха.

Практически съвети за Пранаяма

Пранаяма трябва да се извършва под надзора на компетентен учител, особено когато се изпълняват усъвършенствани техники. Тя трябва да се практикува след като са направени йога позите и преди медитация. Пранаяма не трябва да се практикува, когато сте болни.

Добре да извършвате практиката регулярно по едно и също време, тъй като това повишава здравината и силата на волята. Бавният и стабилен напредък е от съществено значение, тъй като това ще позволи на тялото и ума ви да асимилират увеличаващия се поток на Прана. Не трябва да сте напрегнат по никакъв начин. Дишането трябва да е спокойно по всяко едно време.

Когато практикувате Пранаяма носете удобни и свободни дрехи. Ако ви е студено сложете одеяло на раменете си. Храната в стомаха оказва натиск върху диафрагмата и белите дробове. Това от своя страна прави дълбокото дишане много трудно. Затова практикуването на Пранаяма трябва да се извършва 2-3 часа след хранене. Може да се наложи да промените диетата си в по-напредналите фази на Пранаяма.

Добре е да практикувате в чиста, топла и приятна обстановка. От съществено значение тук е дишането през носа, затова е важно да не сте хремав, за да осъществявате тази практика. Настанете се удобно с добре изпънат гръбначен стълб. Гърдите ви трябва да са отворени, за да може горната част на белите дробове да се разшири с пълния си капацитет. Корема и диафрагмата трябва да са в състояние да се придвижат надолу, когато белите дробове се разширят.

Пранаяма е полезен инструмент на Йога

Пранаямата установява модели, които забавят дишането и тренират мускулите на белодробната кухина. Това от своя страна ни дава контрол върху дишането и води по-близо до равновесието между тялото и ума. Древните йоги дори смятали, че колкото по-бавно дишаш, толкова по-дълго ще живееш.

Инструментите на Пранаяма сами по себе си не означават нищо. Според сърцевината на Йога целта на Пранаяма не е да се установи определена връзка между вдишването и издишването или да определи дължината на вдишванията. Истинската и основна цел на Пранаяма е да ни даде много различни възможности по които да следваме дишането.

Повишената информираност относно процеса на дишане успокоява ума. Спокойният ум от своя страна успокоява дишането и това в последствие отново влияе на ума. Ето защо практикуването на Пранаяма оказва изключително голямо въздействие върху фокусирането на ума ни и ни подготвя за медитация, помагайки ни при всякакви ежедневни дейности при които е полезна засилената концентрация.

Дали Пранаяма е най-подходящото нещо за определен човек е отделен въпрос. Тук е мястото, където компетентният учител трябва да изиграе своята решаваща роля.

3.5, 2 гласа
прегледи 9933

Препоръчани продукти

loading...

Коментари за Пранаяма

  1. 1.

    Йогата е боклук

  2. 2.

    преди да се изкажеш,първо опитай и тогава се изказвай.

  3. 3.

    Ти си боклук,хахаха, не се сдържах. Не, не си боклук, но си груб, а това е ненужно, пращам ти просветление и щастиее

  4. 4.

    йогата е от дявола тя само вреди

  5. 5.

    Да, вярно е че Йога е създадена от дявола. Но кой създаде дявола? Кой е бащата на дявола?.... Мухахаха занимаваме се с глупости да се изказваме за работи дето не са ни работа... Мухахаха... Всичките приказки са едно голямо бла, бла бла. Нека запазим мълчание относно неща, които не разбираме. Така можем да минем и за умни, нали?.... Мухахаха

  6. 6.

    Na toq multimaloumnik po gore ,,bokluka..chte mu kaja ,che dichaneto e prqko svurzano s kvantovata mehanika,koiato uchenite tepurva razgadavat,nepravilnoto dichane te pravi nichtojno malko bokluche,hahaa

Подобни статии

Дханурасана – Поза лък

Дханурасана – Поза лък

Дханурасана (Dhanurasana) – Поза лък Изпълнение на позата стъпка по стъпка Легнете по корем с ръ...